Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Nye regler for kapsejlads

Dansk Handicap – eller DH – er den gængse og mest “retfærdige” målemetode, og bruges ved stort set alle kapsejladser under Dansk Sejlunion. Det gamle LYS-tal bruges stort set ikke mere, da det har vist sig at være ret tilfældigt.

I følge Dansk Sejlunions regler kan man ikke deltage i en DS-kapsejlads (f.eks. i Virksund), hvis man ikke har en korrekt målt båd og et gyldigt målebrev.

Viborg Sejlklub har 2 uddannede og godkendte målere i klubben, og således er der ingen undskyldning for ikke at få båden målt.

Derfor kan man kun deltage i onsdagssejladserne 2011, hvis båden er målt op, og der er sejlknapper i alle de sejl, man har ombord under sejladsen.

Til gengæld vil klubben ikke forlange et gyldigt målerbrev – eller kapsejladslicens, som det kommer til at hedde fra 2011.

For langt de fleste både i klubben er det en overkommelig opgave at få dem målt. Langt de fleste skrog har et såkaldt standardskrog, hvor vi har målene i DS’s båddatabase, www.websejler.dk

Det, vi så mangler er, at få sejlene målt op, slået sejlknapper i, og efterfølgende enkelte kontrolmål på skroget.

Prisen er 100 kr. pr. sejl at få det målt og stemplet. Til gengæld gælder knappen i hele sejlets levetid og skal aldrig fornyes.

Du skal huske, at det er alle de sejl, du ønsker at have ombord under en kapsejlads, der skal være forsynet med en DS-sejlknap.

Klubbens målere er:
Leif Vang-Larsen, Ravnerock og Kristian Melgaard, Aja. – maaler@viborgsejlklub.dk

Husk de sorte bånd

Hvis I ønsker et målerbrev til 2011-sæsonen, skal I huske at tjekke eller påsætte de sorte tapestrimler på mast og bom.

De hedder i regelsproget “sejlbegrænsningsmærker”, og de angiver, hvor langt ud jeres storsejl må hales under kapsejlads.

Det første mærke skal sidde på masten, så overkanten af tapestrimlen flugter med overkanten af bommen.

Det næste mærke skal sidde i toppen af masten, således at underkanten af mærket flugter med den maksimale udstrækning af sejlet, når det er sat.

Det tredje mærke skal sidde i bomnokken, således at inderkanten flugter med det maksimale, som dit sejl kan trækkes ud af bommen.

Når storsejlet skal måles, måler vi afstanden mellem inderkanten af de sorte mærker på masten (P-målet) og på bommen (E-målet). På selve sejlet måler vi kun to tværmål, henholdsvis halvvejs oppe og trekvart oppe på sejlet.

(se illustration)

handicapregler-mastemaerke