Om Hjarbæk by

Hjarbæk fungerede som ladeplads for skibstrafikken til og fra Viborg inden jernbanen kom til. Indbyggerne ernærede sig primært med fiskeri og landbrug.

I dag er Hjarbæk en lille by med ca. 70 helårshuse. På begge sider af byen ligger der store sommerhusområder. Trods lidenheden har Hjarbæk et aktivt foreningsliv og således findes her både en sejlklub, et sjægtelaug, en borgerforening, en handelsstandsforening, en husmoderforening og en meget aktiv løbeklub. Desuden er der forskellige ad hoc tiltag bl.a. førstehjælpeskursus og hjertestarterkursus, hvor en stor del af byens indbyggere deltog, men også mere fredsommelige aktiviteter som fællesspisning, pileflet, blomsterbinding, knivkurser og håndarbejdsaftener bliver hurtigt arrangeret. “Træet” på hjørnet af Hjarbækvej og Standvejen bliver brugt til opslag af større eller mindre begivenheder i området. Hjarbæk har lidt erhvervsliv i form af Hjarbæk Kro, og Hjarbæk Bed&BreakfastDesværre mangler byen en købmand, men nærliggende Hjarbæk Fjord Camping har Nærkøbsbutik, og i Løgstrup 2,5 km fra Hjarbæk findes slagter, frisør, solcenter, pizzaria, OK-tank og Dagli’brugs med håndkøbsapotek og postkontor.

hjarbaek_by-1 hjarbaek_by-2 hjarbaek_by-3