At sejle 2,4mR

2,4 mR sejlads på Søndersø i Viborg er en sjov og spændende oplevelse.

Viborg Sejlklub har 4. stk. 2,4 mR sejlbåde liggende ved Søndersø og desuden ligger 2-4. private både samme sted.

Bådene kan, når de er til rådighed, benyttes af medlemmerne. VCR afdelingen på Viborg Sygehus benytter sig også af bådene især Olsen Twin udgaven.

Man sidder helt nede i båden kun med hovedet ovenfor dækket, og fra denne position betjener man alle trim funktioner indenfor en arms rækkevidde samt styrer båden (båden har de samme trim muligheder som en større kølbåd). Selve manøvreringen af båden er lidt anderledes, da båden hverken har rorpind eller rat, foregår styringen ved hjælp af to håndtag i siderne eller to pedaler inde i bunden af båden. Så snart man har vænnet sig til systemet, opdager man, hvor gode styre egenskaber båden har, hvilket bevirker man kan sejle meget tæt på hinanden.

Ofte siger man om både, at de kan vende på en tallerken, men denne vender på en underkop, og det er sejlerens evner som rorsmand, taktiker og sejltrimmer der er afgørende. Den er helt igennem en racer, som har same kompleksitet som en sofistikeret kølbåd, men med bevarelse af fingerspids fornemmelsen som kendes fra joller.

Første gang jeg prøvede bådtypen var der lidt kraftig vind, og jeg havde nok at gøre med at styre, da båden er meget levende, desuden skulle jeg vende mig til bølge sprøjtene, og at mit hoved kun var 10. cm. fra vandet – jeg ved ikke hvor mange gange jeg sagde til mig selv, ”den kan ikke vælte” – Det næste problem kom, da jeg skulle ind til broen igen (jeg er vant til at tage sejl ned og starte dieselmotoren); men her var ingen motor. Efter 8 – 9 forsøg med alt for høj fart, kom jeg endelig i land med en passende hastighed, fordi jeg havde taget storsejlet ned.

Tirsdag aften ugen efter var det et helt anderledes roligt vejr, og jeg fik lejlighed til at afprøve nogle af bådens muligheder.

Ejler Rechnagel

24mr-1 24mr-2 24mr-3